Aktsomhetsvurderinger etter Åpenhetsloven

Om Norfo og konsernet

AS Norfo er et aksjeselskap, registrert i enhetsregisteret, stiftet 27.09.1963. Norfo er spesialister på branndører, ståldører, sikkerhetsdører og tilfluktsrom. Vi leverer produkter og tjenester til statlige og offentlige instanser, kommuner, entreprenører, arkitekter, byggmestere og byggevarehus.

Selskapet er eid av Frøytor Holding. Frøytor Holding AS er et holdingselskap som ikke har annet formål og aktivitet enn å eie Norfo og Frøytor Eiendom AS, et selskap hvis eneste aktivitet er utleie av en kontoreiendom.

Mekanor AS er Norfos datterselskap. I Mekanor har vi profesjonelle fagarbeidere med lang erfaring, og en godt tilpasset maskinpark for produksjon av våre produkter. Tilfluktsromsdører er et av flere produkter som blir produsert her. Bedriften har også en rekke egne produkter, og arbeidsområder som monteringsarbeid, stålkonstruksjoner, sveise- og platearbeid, maskinering, laserskjæring i stål, produksjon av halvfabrikata, og levering av stål. Mekanor er en viktig leverandør til Norfo.

Gjeldende aktsomhetsvurdering gjelder alle fire ovennevnte selskaper, selv om det kun er Norfo som er pliktsubjekt etter Åpenhetsloven, og dekker perioden fra 1. juli 2022 til 30. juni 2023.


Åpenhetsloven

Loven skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester, og sikre allmennheten tilgang på informasjon om hvordan virksomheter håndterer negative konsekvenser. Her kan du lese hvordan Norfo forholder seg til, og jobber med, etterfølgelse av Åpenhetsloven.

For å realisere Åpenhetsloven og bidra til et anstendig næringsliv skal Norfo kartlegge, forebygge, begrense og gjøre rede for hvordan risiko for negativ påvirkning skal håndteres.


Organisering, retningslinjer og rutiner

Ansvaret for innføring og etterlevelse av Åpenhetsloven i Norfo er forankret i styret, og skal følges opp videre i organisasjonen av ledelsen i Norfo, med daglig leder som hovedansvarlig.

Norfos verdier og etiske retningslinjer er vårt fundament i vårt arbeid for å ivareta menneskerettigheter og fremme gode arbeidsforhold hos våre leverandører og forretningsforbindelser, og videre i vår leverandørkjede.


Etiske retningslinjer og samfunnsansvar

Norfo har etiske retningslinjer som uttrykker selskapets holdninger i møte med kunder, leverandører, kollegaer og øvrige omgivelser. Brudd på de etiske retningslinjene i selskapet kan få konsekvenser for avtaler som er inngått. Gjennom vårt styringssystem TQM sørger vi for å ivareta de ansattes rettigheter, hvor de også kan varsle om kritikkverdige forhold (også anonymt).

Norfo skal ta et aktivt samfunnsansvar i hele leverandørkjeden ved at selskapet ved valg av leverandør også vurderer både sosiale og miljømessige standarder i tillegg til andre faktorer. Dette skal tydeliggjøres ytterligere ved at Norfo innlemmer etiske retningslinjer, ved inngåelse av nye avtaler og fornyelse av tidligere avtaler, slik at dette blir et av våre kriterier ved valg av leverandører.


Norfos samarbeid med og oppfølging av leverandører

Vi forventer at våre leverandører skal ha høy etisk standard, og vi tolerer ingen former for korrupsjon, bestikkelser, underslag, konkurransesamarbeid, diskriminering eller trakassering. Vi forventer at våre leverandører respekterer menneskerettigheter og sørger for anstendige arbeidsforhold på tilsvarende måter som Norfo, gjennom hele verdikjeden deres når de utfører arbeid for oss.

Norfo jobber med å kartlegge vår leverandørkjede og våre samarbeidspartnere, og foretar vurderinger av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i samsvar med OECDs prinsipper. Aktsomhetsvurderingene er en løpende prosess. Gjennom prosessen forsøker vi å identifisere, unngå/forebygge, redusere og redegjøre for negative effekter på menneskerettighetene og anstendige arbeidsforhold som skjer i vår leverandørkjede eller hos våre samarbeidspartnere.


Avdekket risiko for negative konsekvenser

Norfo har i sin kartlegging av mulige konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ikke avdekket noen slike faktiske negative konsekvenser. Norfo er imidlertid kjent med at det er risiko for negative konsekvenser i stålindustrien globalt. DFØ sin rapport vurderer risiko forbundet med metallproduksjon og fremhever blant annet at stålproduksjon er forbundet med lave lønninger, overdreven bruk av overtid og mangel på fagforeningsrettigheter, særlig i Kina, India og Russland. Stålproduksjon kan innebære farlige arbeidsforhold, med ekstreme temperaturer, tunge løft, drift av store maskiner, og eksponering for støv og giftige gasser.

Som et ledd i dette ble Norfos to underleverandører av stål bedt om å redegjøre for hvordan de sørger for at DFØ sine rettigheter ble overholdt. De kunne henvise til at de følger UN Guiding Principles on Business and Human Rights, gjennomfører jevnlige leverandørvurderinger, der de sikrer at deres leverandører lever opp til de kravene de, og Norfo har. Norfos hovedleverandør av stål er sertifisert i henhold til ISO 9001 &; ISO 14001.


DFØs kontraktsvilkår

Norfo vil kartlegge sine underleverandører og kontinuerlig oppgradere sine avtaler og inkludere DFØs vilkår uendret, som et supplement til de allerede eksisterende avtalene. Arbeidet fortsetter systematisk i 2023, og de årlige redegjørelsene for aktsomhetsvurderingene til Norfo vil bli publisert på denne siden.


Informasjon


Åpenhetsloven gir enhver rett til å be virksomhetene om informasjon om hvordan de håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Ved ønske om slik informasjon, eller ved klager knyttet til Åpenhetsloven, kan følgende e-post benyttes: Norfo | Kontakt oss